فروشگاه ایرانیکان
تاریخ گنج یابی و مکان های دفینه دار ایران
گنج یابی، باستان شناسی و دفینه
آموزش گنج یابی، باستان شناسی، دفینه ، زیرخاکی و تاریخ

تاریخ گنج یابی و مکان های دفینه دار ایران

 

تاریخچه ی گنج یابی بدین صورت است که از ایام قدیم تا امروز، عده ی زیادی دنبال گنج و جواهرات دفن شده در زیر زمین بودند با این تفاوت که در قدیم کاملا سنتی عمل می کردند و از طریق نقشه ی گنج و علائم ها ولی امروزه کاملا مدرنیته و با استفاده از فلزیاب ها انجام می شود با ابزار کار و وسایل پیچیده. در بسیاری از داستان و کتاب های قدیمی این موضوع بار ها و بار ها ذکر شده است. عده ای هنوز به گنج و دفینه ها اعتقاد ندارند و فکر می کنند که افسانه ای بیش نیست، واقعیت چیز دیگریست. گنج یابی کار سهل و آسانی نبوده و دشواری های زیادی دارد. با ما همراه باشید تا در مورد قدمت گنج یابی و تاریخچه ی گنج یابی و نقاط گنج خیز ایران صحبت کنیم.

تاریخ گنج یابی

علاقه ی مردم نسبت به گنجینه ها یک حس انکار نشدنی است و از قدیم ایام این حس تا به الان وجود دارد. در گذشته به سکه ها، ظروف طلا و نقره جات، مجسمه و ابزار های مختلف دینی و کتاب ها گنج می گفتند. عده ای شغلشان نیز مرتبط با عتیقه جات و گنج ها بود و در کار خرید و فروش و دلالی عتیقه جات، جواهرات، گنج و نقشه ی گنج یا گنج نامه بودند. یهودی های بسیاری نیز در این زمینه به دلیل سود بالایی که داشت، فعالیت می کردند. موقعیت و اوج کار در ایام قدیم، از اوایل هزاره دوم در بغداد، قسطنطنیه، افغانستان و تعدادی شهر های کوچک دیگر بود.

البته باید حواستان به افراد کلاهبردار و سودجو نیز باشد زیرا بسیاری از افراد در گذشته در آن بازار مشغول به ساخت نقشه های تقلبی و گنجینه ها بودند.

در تاریخ گنج یابی به چه چیز هایی دفینه می گفتند و به چه منظور دفن می شدند؟

دفینه ها شامل سکه ها و اشیا با ارزش که از ایام قدیم زیر خاک دفن شده باشد. این دفینه ها به منظور های خاصی دفن شده اند و کسی که جواهرات خود را دفن میکند قصد انجام کاری را دارد یا می خواهند بعدا گنجینه های خود را از خاک بیرون بکشند که بعضا مرگ دفن کننده باعث بجا مانده این دفینه ها در زیر خاک می شود و کسی هم نیز از موقعیت جغرافی آن خبر ندارند و به همین دلیل در همان جا باقی می ماند. در بعضی از روایت ها آمده است که مردم برای حلوگیری در بلایا (بلا های طبیعی،جنگ ها،راهزن ها و مصیبت های الهی) طلا و نقره جات با ارزشی را در موقعیت های مختلفی دفن می کنند.

در چه جاهایی به دنبال گنج باشیم و نقاط گنج خیر کجاست؟

این سوال شاید ذهن بسیاری از کسانی را که به دنبال گنج هستند را به خود درگیر کرده باشد و جواب این سوال بر می گردد به تمدن و گذشته ی یک منطقه.

در گذشته ی بسیاری از مناطق، افراد ثروتمندی بودند که ثروت و دارایی خود را در زیر زمین دفن می کردند. کاوش ها در چنین مناطقی مطمعنا مثمر به ثمر خواهد بود. اما در مناطقی که گذشته ی چندان پرباری نداشتن کاوش فایده ای ندارد. به عنوان مثال در مکان هایی نظیر ایران، قسطنطنیه، یونان، افغانستان و بغداد عراق به دلیل تجارت گنجینه ها در گذشته و وجود پادشاهی ثروتمند دفینه و جواهرات بسیاری دفن شده که تا به الان نیز بعضی از آن گنجینه ها پیدا شده اند. دژ زیوریه در ایران و طلاتپه در افغانستان از مشهور ترین نقاط گنج خیز در آسیا می باشند. به روایت داستان ها و بعضی مستند ها در ایران بزرگترین گنجینه ی طلا دفن شده  که هنوز پیدا نشده است. این دفینه ها از زمان داریوش سوم هخامنش مانده اند که در اطراف شهر همدان قرار دارند. البته در زمان حمله ی اسکندر و غارت کشور نیمی از این گنجینه ها را به تاراج برده است.

 

در چه جاهایی از ایران گنج پیدا شده است؟

روستای گنج لردگان:

این روستا واقع در استان چهارمحال بختیاری و یکی از توابع بخش فلارد در شهرستان لردگان می باشد که دارای حمعیتی نزدیک به ۱۰۰ خانوار است. این شهر تاریخچه ی مکتوبی ندارد ولی طبق شواهد و گفته ی مردمان این منطقه از گذشته محلی ای شامل سکنه بوده که قدمت بسیار طولانی دارد. علت نام گذاری این منطقه را در هیچ کتب تاریخ نویسی و تاریخ شناسی ننوشته است ولی گنج های پیدا شده در این نواحی دلیلی محکم و قانع کننده ای برای تاریخچه ی گنج یابی و نام این منطقه است. توریست و قاچاقاچی های زیاد در این مناطق برای بدست آوردن گنج و طلا تردد می کنند که تعداد اندکی از این افراد دست پر به خانه هایشان می روند، ولی باز با این حال و با این شرایط هنوزم که هنوزه این منطقه خالی از گنج نشده است و دفینه های بسیاری است که هنوز کسی به آن ها دست پیدا نکرده است. در تپه های نواحی قدیمی و سنتی شهرستان لردگان، تعدادی منطقه گنج خیز و تاریخی وجود دارد که افراد با آگاهی از این موضوع و با استفاده از ابزار و تجهیزات طلایاب به کاوش در این منطقه می پردازند. اگر به موزه های شهرستان چهارمحال و بختیاری برویم با تعداد زیادی آثار تاریخی و قدیمی مواجه شده که در این منطقه کشف شده اند و به موزه تحویل دادند.

دژ زیوریه : 

این ارگ حکومتی در محوطه ای واقع بر راس کوه که در جنوب سقز وجود دارد واقع است. این دژ یا ارگ در ۳۵ کیلومتری شهر دیواندره ی کردستان قرار دارد. قدمت دژ زیوریه به دوران ماد ها و ماننا ها برمی گردد. از مهم ترین اشیا گران بها و ارزشمند یافت شده در این مکان می توان به سر عقاب زرین و گردن بند های طلایی اشاره کرد. در نقوش بکار برده شده در این ارگ از طلا،نقره و عاج استفاده شده است. این مکان یکی از بزرگترین منطقه ی گنج خیز در ایران و حتی آسیا محسوب می شود که قدمت بسیار طولانی دارند.

روستای گنج حاجی آباد:

این روستا واقع در استان هرمزگان و شهر حاجی آباد است که دربخش شمال استان هرمزگان و نزدیک به استان کرمان قرار دارد. نام این روستا گنج است که قریب به ۲۰۰ خانوار در آن زندگی می کنند. روستای گنج در دهستان طارم است که یکی از قدیمی ترین منطقه ی مسکونی ایران به شمار می آید. باستان شناسان این منطقه را متعلق به زمان تیموریه و ایلخانان می دانند که مقدار بسیاری گنجینه و جواهراتت در تاریخچه ی گنج یابی این منطقه پیدا شده است، این گنجینه و دفینه ها در قلعه ای که در ورودی حاجی آباد است کشف شده اند.

به گفته روایات و اهالی بومی این منطقه، گنج های بسیاری در این منطقه ها وجود دارند که هنوز کشف نشده است و از مکان هایی نظیر سایر قلعه های قدیمی این منطقه، گورستان های تاریخی و کاروان سرای گهکم و بسیاری دیگر از مکان های تاریخی شهرستان حاجی آباد وجود داد که هنوز گنج و جواهری در آن یافت نشده است. همانطور که گفته شد این منطقه بسیار قدیمی است و سابقه ی طولانی دارد و بسیاری از کاوشگران برای پیدا کردن گنج و دفینه ی های گران قیمت به این مناطق برای کاوش مراجعه می کنند ولی اکثرا دست خالی برمیگردند به دلیل نداشتن تجهیزات و دستگاه گنج یاب.

قلعه گنج :

این قلعه واقع در استان کرمان می باشد که مرکز شهرستانی به نام قلعه گنج است. قلعه گنج از قدیمی ترین شهر های ایران محسوب شده که و سن و قدمت آن را به دوران قبل از اسلام برمی گردد. این منطقه دارای قریب به ۱۶ هزار نفر می باشد. در تاریخچه ی گنج یابی این منطقه گنج و دفینه های بسیاری پیدا شده است که نشان دهنده ی دوره ی با سابقه ی این منطقه می باشد. نام قدیمی قلعه گنج، کلات گنج است و هنوز طایفه ای در این مناطق با این نام پیدا می شود. دیرینه و قدیمی بودن این مناطق به سبب قنات ها، گنج ها و آبادانی های فراوانی که از گذشته بر جاب مانده است اثبات می شود. در چاه و قنات های قعله گنج، جواهرات بسیاری پیدا شده که به طرز مرموزی دفن شده بود و اهالی که از آن چاه برای آب خود استفاده می کردند از آن خبر نداشته و به وسیله ی ابزار های گنج یاب کشف شدند. در زیر خانه های سنتی و قدیمی که قدمت بسیار طولانی دارد و حتی به دوران  ۵۰۰۰ سال قبل بر میگردد. اشیا و عتیقه های بسیاری پیدا شده امروز در موره های کشور های اورپایی تحت حفاظت هستند.



آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 1 دی 1398برچسب:,
ارسال توسط گنج بزرگ