فروشگاه ایرانیکان
آموزش جوغن و جایگاه جوغان در گنج یابی
گنج یابی، باستان شناسی و دفینه
آموزش گنج یابی، باستان شناسی، دفینه ، زیرخاکی و تاریخ

آموزش جوغن و جایگاه جوغان در گنج یابی

جوغن ظرفی است سنگی که به دلایل روشن با ابعاد کوچک و بزرگ در اطراف قبر و یا قبرها بر سطح سنگ ایجاد می‌شده است. پس جوغن و قبر به هم مرتبط هستند. اما فراموش نکنیم ممکن است ساختار معماری قبرها با توجه به شرایط آب و هوایی، میزان بارش و رطوبت و فرهنگ منطقه ای خاکسپاری مردم و هر دوره های زمانی مختلف متفاوت باشند.

به محض رویت جوغن عاقلانه ترین پیش‌فرض این است که احتمال خالی نشدن قبر را پنجته – پنجاه در نظر بگیریم. فکر نکنیم اگر خاک زیر و رو نشده یا محل مورد نظر ما بسیار پرت و دورافتاده است پس حتما این مکان بکر و دست نخورده باقی مانده است. زمان خالی شدن قبر امکان دارد یک ماه یا یک سال و یا حتی پانصد سال پیش رُخ داده باشد.

نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت می باشد این است که محل دقیق قرارگیری قبر با بررسی جوغن امکانپذیر نیست. پس امکان ندارد با پیچیدن یک نسخه بشود آن را یافت در آن روزگار هم قطعا به فکر کرامت عزیز از دست رفته خود بودند. احتمال این که کسی به طمع دست یابی به اشیاء کنار جسد، مرتکب به نبش قبر عزیزشان شود میرفت پس یافتن محل دقیق قبر از نگاه کردن به جوغن غیر ممکن است. مگر در مواردی که تصادفا محل قبر به واسطه قرارگیری سنگها و فرم شیب زمین و جغرافیای منطقه مشخص شده باشد که در این صورت شخص کاووشگر هیچ کمکی برای دسترسی به هدف خود به دیگران نخواهد داشت.

نکات مهم جوغن

در قسمت قبل روشن شد که جوغن حفره ای است در ابعاد و اشکال گوناگون که بصورت افقی بر سطح سنگ حفر میشد. از بررسی شکل، فُرم و عمق و اندازه جوغن به هیچ عنوان محل دقیق قبر را نخواهیم فهمید. ارتباط قبر و جوغن قطعی است. احتمال پُر بودن قبر بر مبنای منطق پنجاه – پنجاه است.برای تشخیص مکان دقیق قبر تنها دو راه پیش رو داریم.

یک : با نگاه کردن دقیق از زوایای مختلف افقی و عمودی به دنبال کمترین فرورفتگی ها یا برجستگی های نامتعارف سطح زمین باشیم.

دو : با استفاده از دستگاه فلزیابی ساده بدون نیاز به قابلیت تفکیک (که بیشتر یک شایعه است) تنها با قدرت نفوذ واقعی دو متر، سطح خاک محیط پیرامون جوغن را کاوش کنیم. اما از همه اینها مهمتر تیم حفاری است. حفارانی که بدون دلسردی تا پایان کار در کنارمان باشند.

حال با هر یک از روش ای فوق اطراف جوغن را مورد کاوش قرار میدهیم. هر جایی که چشمانمان مشکوک شد یا دستگاه فلزیاب واکنش نشان داد را علامت گذاری میکنیم. بایستی در نظر داشته باشیم که از این به بعد کلید موفقیت و یا عدم موفقیت ما تیم حفاری است. شاید نیاز شود دو یا سه نقطه را که اشتباها بدلیل آلودگی زمین یا تشخیص اشتباه چشمانمان انتخاب کردیم حفاری شود. ولی خبر خوب اینکه نیازی نیست زمین را با عمق زیاد خاک برداری کنیم. در عمق هفتاد، هشتاد سانتیمتر زیر خاک به راحتی متوجه درست یا اشتباه بودن نقطه انتخابی خود خواهیم شد.



آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

آموزش کامل گنج یابی در ایران (پکیچ دفینه و زیرخاکی مشک آبادی)

تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه های ...

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها(شناخت گنج یابی)

دانلود کتاب رمز گشایی جوغن ها، کتاب گنج یابی و آشنایی با دفینه ها +تصویری کاسه ها و جوغن ها شناخت جوغن ها در گنج یابی بسیار مهم است چون: يکي از بيشترين علايمي که در ايران عزيز وجود داره سنگ کاسه و جوغنها هستند کاسه ها به طور معمول نشانه قبر هستند اما بعضي مواقع تفسير ديگري نيز ...

دانلود کتاب گنج باستان (آموزش دفینه یابی)

دانلود کتاب گنج باستان ، شناخت شیوه های گنج یابی و دفینه با تصاویر کتاب گنج باستان مطلب و تصاویر مستدل و جمع آوری شده در مورد دفینه و اماکن باستانی و شیوه های شناخت گنج و دفینه یابی می باشد. این اطلاعات با ارزش و کمیاب، مجموعه مطالعات تجربی و نیز استخراج از کتابهای نایاب و ...

دانلود کتاب دویست نشانه دفینه و گنج

کتاب 200 نشانه دفینه ،منبعی ارزشمند برای شناسایی و آگاهی از دویست علامت، سمبل و نشانه در گنج یابی و بهترین راهنما برای درک مفاهیم گنج نامه ها و نسخه های دفینه می باشد. در کتاب دویست نشانه دفینه و گنج ، علائم و دفینه ها با تصویر واضح طراحی شده و طی جدول بندی منظم و علمی معنای ...

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 9 دی 1398برچسب:,
ارسال توسط گنج بزرگ